Tips & tricks

3 tips waardoor jouw offertemail wel wordt geopend

Ken je dat? Je hebt een goed gesprek gehad met je klant. Je besteedt tijd aan een compleet legplan en een passende zonnepanelen offerte. Verstuurt hem via de mail en… Niets. Met deze drie tips zorg je ervoor dat je mails opvallen, minder snel in de spambox belanden en je dus minder achter je potentiële klanten hoeft aan te vangen. 

 1. Gebruik de voornaam van je klant in de onderwerpregel
Maak het persoonlijk en spreek je klant aan met zijn naam. Doe dit direct in de onderwerpregel zodat het gelijk opvalt. Volgens Campaign Monitor vergroot je de kans dat jouw mail wordt geopend met 26% wanneer je de voornaam van de ontvanger in de subjectline zet. Kleine moeite, groot plezier toch? 

2. Houd je onderwerpregel korter dan 40 karakters
De meeste e-mailprogramma’s kappen de onderwerpregel van je mails af na 40 karakters, of ongeveer 7 woorden. Let er dus op dat je het kort en bondig schrijft en zet het belangrijkste vooraan. 64% van de ontvangers beslist om een mail wel of niet te openen op basis van de onderwerpregel (Barilliance, 2021). Een belangrijk onderdeel dus om aandacht aan te besteden. 

3. Maak gebruik van SMTP
SMT-wat? Technisch verhaal, maar waar het op neerkomt is dat je mails kunt verzenden vanuit jouw eigen e-mailadres (technisch gezien vanuit jouw eigen mailserver) en mails sneller worden vertrouwd door de ontvangende mailbox. Hierdoor belanden mails minder snel in de spambox. Zo vergroot je gelijk de kans dat jouw klant jouw onweerstaanbare voorstel te zien krijgt. Want daar doe je het natuurlijk voor.  

Bonus tip: denk goed na over de afzendernaam
Van welke afzender zou je de mail sneller openen?  

  1. 2Solar software 
  2. Dennis van 2Solar software 

De kans is groot dat je de tweede variant sneller opent. De onderwerpregel en de afzendernaam zijn de twee belangrijkste componenten waarmee je de kans aanzienlijk kunt vergroten – of verkleinen – dat je mail geopend wordt. 

Maak het persoonlijk en geef je mail een gezicht door de ‘afstandelijke’ afzendernaam aan te vullen met jouw eigen naam. Zo herinner je jouw klant subtiel aan het goede gesprek dat hij met je heeft gehad. 

Zorg voor eenheid met templates
Waarom zou je deze tips voor jezelf houden als je je hele team ermee vooruit helpt? In 2Solar stel je e-mailtemplates gemakkelijk beschikbaar voor al jouw collega’s, zodat jullie samen deze best practices in de praktijk kunnen brengen. Zo boek je met een paar kleine aanpassingen meer succes.

Van legplan naar offerte naar ondertekening

Materialen, prijzen, ballastplannen: met 2Solar software komt alles automatisch in jouw gepersonaliseerde offerte.