Mei 2024
Transformeer uw Solar Sales: Van Lead tot Loyaliteit
De solar markt verandert voortdurend en is zeer dynamisch. Daarom kan lead generatie een uitdaging zijn.
Hoe kunt u zorgen voor een aanwas aan nieuwe, kwalitatieve leads wanneer de groei van de markt lijkt de stagneren? En hoe kunt u uw huidige tools zo inzetten dat u er meer omzet mee kunt genereren? In dit artikel lichten we deze zaken toe en benadrukken we hoe u de software van 2Solar kunt gebruiken om dit te realiseren.
Leads genereren
Als u ooit flyers of brochures in woonwijken hebt verspreid, dan bent u al op de goede weg. Maar de realiteit van leads genereren leert ons iets anders. Zelfs met de meest opvallende flyer bestaat er slechts een kleine kans dat de flyer daadwerkelijk wordt gelezen of gescand. Laat staan dat een potentiële lead daar actie op onderneemt. Wat is dan het effectieve alternatief?
Wanneer u een installatie datum bij een van uw klanten heeft, kunt u daar op een slimme manier gebruik van maken. Door middel van een persoonlijke brief naar omliggende huizen vermeld u dat u een installatie zal uitvoeren bij de buren die voor enige overlast kan zorgen. Een gerichte brief heeft een persoonlijk karakter, wat de ontvanger aanspreekt en motiveert om de brief te lezen. We constateren bij onze klanten dat deze aanpak daadwerkelijk effectief is en dat buren naar aanleiding van de brief het contact opzoeken. Zowel op de dag van de installatie, als de periode erna.
Leads kwalificeren
Ieder bedrijf heeft een ander beeld van wat een kwalitatieve lead is. Ook al is een lead geïnteresseerd in de services van uw bedrijf, dan wil dat nog niet zeggen dat deze lead ook aansluit op de criteria ervan. Het kwalificeren van uw leads draagt bij aan het opbouwen van een duurzame lead funnel voor uw bedrijf. Voorbeelden van lead kwalificatie in de solar markt zijn:
– Minimale installatie grootte/aantal panelen
– Slechte ligging van het dak
– Slecht bereikbare huizen
– Gecompliceerde daken waarbij een installatie u meer tijd en geld kost
Het is raadzaam om te focussen op de lead bronnen die succesvol en winstgevend zijn. Door uw lead kwaliteit te bewaken en kwalificeren door bijvoorbeeld een dakscan en met de 2Solar intekenmodule uit te voeren kunt u kwalitatieve zakelijke kansen creëren in plaats van incidenteel projectwerk. Bovendien zorgt dit ervoor dat de oplossing die u uw klanten biedt, resulteert in een positief rendement. Maar hoe pakt u dit aan?
Binnen het 2Solar platform bieden wij geavanceerde automatiseringsmogelijkheden aan. Een van deze mogelijkheden is het versturen van een schouwformulier naar potentiële klanten die interessant kunnen zijn voor uw bedrijf. Deze prospectieve klanten, of leads, voorzien het formulier van details over hun woning en sturen het terug. Dit proces is bijzonder effectief omdat het u direct inzicht geeft in de geschiktheid van de woning van de lead voor de door u beoogde installatie. Bovendien wijst de inspanning van de lead om het formulier in te vullen en te retourneren op een serieuze interesse in uw diensten. Dit verhoogt significant uw kansen op het realiseren van een waardevolle verkoop.
Leadopvolging optimaliseren
2Solar kan u ondersteunen met een soepele en efficiënte opvolging van je lead. Als je gebruikt maakt van een leadgenerator om leads binnen te halen, kun je binnen onze software gebruik maken van onze integratie met een reeks aan lead generatoren.
Als u gebruik maakt van een lead generator, heeft u dan al eens nagedacht over het opvolgingsproces van de leads die u heeft ingekocht? Hoeveel leads u überhaupt binnenkrijgt, wat de status ervan is en hoeveel offertes en sales u heeft behaald? Deze informatie is van grote toegevoegde waarde voor uw bedrijf. Als klant van 2Solar kunnen wij u helpen met het opzetten van een dashboard welke u kan helpen dit proces te optimaliseren en kritieke prestatie-indicators (KPI’s) te identificeren om bovenstaande informatie inzichtelijk te maken.
We kunnen u helpen om winstgevende lead bronnen te identificeren, eventuele knelpunten in je huidige proces te detecteren en een gestroomlijnd systeem in te stellen.
Klanten behouden
Heeft u al veel installaties verricht en merkt u dat een groot deel daarvan toe is aan onderhoud? Denk hierbij aan verschillende zaken zoals: het verhelpen van storingen in PV-installaties, standaard reparaties, jaarlijkse/twee jaarlijkse controles of het reinigen van de zonnepanelen. U zou dan kunnen overwegen om uw klanten te ontzorgen door onderhoudscontracten te bieden, wat zich voor uw organisatie vertaalt in maandelijks terugkerende inkomsten. Onderhoudscontracten dragen bij aan de toekomstbestendigheid van een PV-installatie en geven uw klanten de gemoedsrust dat hun zonnepanelen veilig zijn geïnstalleerd en optimaal presteren.
Het monitoren van een PV-installatie speelt hierbij een grote rol, maar hoe gaat u dit realiseren? Automatisering is hier het magische woord. U wilt er namelijk voor zorgen dat u het onderhoudscontract zo opstelt dat het uzelf zo min mogelijk tijd- en geld kost, maar er toch opbrengsten uit kunt halen. Met de Monitoring Module van 2Solar kunt u het gehele monitoring proces automatiseren zodat het u zo min mogelijk tijd kost. Van melding, tot schouwformulier, tot ingepland servicebezoek en SEPA-machtiging. Maak het uzelf gemakkelijk met behulp van 2Solar.
Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.